Sigurđur Guđjonsson - Pressemitteilung

        Sigurđur Guđjonsson      
           
Video                 





20. März - 17. Mai 2008
Vernissage Donnerstag, 20. März 18 - 21 Uhr

 

Galerie Adler New York is pleased to present the first New York solo show of Icelandic video artist Sigurđur Guđjónsson (*1975 Reykjavík, IS) which will open on March 20 and run through May 17, 2008. The opening reception will be on the March 20, 6-9 pm.

Gudjónsson's works combine the old topos of his native country's Nordic natural mysticism with the morbid, sinister side of Vienna, the city where he studied for several years. In his videos, the artist plays on the deliberately utilized cut and superimposing techniques to seize the viewer emotionally. But it is especially the equally important simultaneous interplay of film and sound elements that create an atmospheric arena.

In “Deathbed” (2006), the run-down sceleton of an old house stands in the middle of a bewildering cluster of morbid and grotesque conditions and the attempt of a hooded protagonist to intrude the ruin in the endless snowcovered wasteland. In the eerie atmosphere, he meets – or does he? – figures, faceless people who in what might or might not seem scenes of the past dress their grey, jejune hair in pin curlers and wash their decaying limbs in red water to the sound of a muted piano’s play.

While Guđjónsson’s videos depict persons acting in specific sites, his works repudiate a linear narrative or unambiguous legibility. What remains are physically and emotionally experienced fragments that are joined to form a cryptic visual and acoustic symphony. Attention is given to the grotesque actions of the players and the unnoticed bystander, the viewer, who seems to become a witness to mysterious rituals.

Cinematic and musical elements are of equal importance in Sigurđur Guđjónsson’s atmospheric works, to him, sound, vision and cut are equitable compositorial means on his search for a not so much intellectual but physically and emotionally perceptible abyss that Freud called the “Un-homely”. His works’ mystic, quasi-spiritual mood reflects psychological states on a universal level that, elder than speech itself, uncaptured in words and rationally unfathomable, introduces the mind to the borderline it shares with emotion.


Sigurđur Guđjónsson (b. 1975, Reykjavik) lives and works in Reykjavik, Iceland. He studied at the Academy of Fine Arts Vienna and graduated from the Iceland Academy of the Arts in 2003. The artist has had solo and group exhibitions all over Europe, in Germany, Denmark, Austria, Norway, Spain as well as in Russia and China. Currently he is part of the show “Iceland of the Edge” in the Bozar Center for Fine Arts in Brussels, one of the most renowned museums in Belgium.
 

 

                    

                          Sigurđur Guđjonsson                       


"Deathbed"
Video, Fotografie

31. März - 13. Mai 2006
Vernissage Freitag, 31. März 2006 ab 19 Uhr

 

Nebel. Wie weißer Rauch schwimmt er über der bleichen, trostlosen Szenerie – ein Stein, Geröll, etwas bewegt sich, klagende Musik wie sphärische Klänge aus einer verschwommenen Erinnerung, die plötzlich klar und deutlich wie ein zuckender Blitz den Herzschlag erstarren lässt um ebenso plötzlich wieder im Halbdämmer des Ungreifbaren zu versinken. Die Filme des isländischen Videokünstlers Sigurđur Guđjónsson (*1975, Reykjavík) atmen eine beklemmende Stille, stöhnen Verzweiflung, hecheln Furcht. Die verworrenen Fragmente einer traumgleichen Geschichte von Trostlosigkeit, Scheitern am Selbst, von Ersehnen und Unerfülltem sind zusammengetreten zu einem mystischen Requiem der Schatten...

Immer wieder blendet er, auf die lineare Narrative verzichtend, greifbare Elemente und groteske Bilder in einer Symphonie unbeständiger Gefühlszustände ineinander, schließt sie mit knisterndem, raschelnden Geräusch und dem getragenen Klang einer von weit her kommenden Trompete zu einer Einheit (“Host”, 2004).

In der Galerie Adler wird vom 31. März bis 13. Mai 2006 seine neueste Arbeit “Death bed” (2005/06) präsentieren, die der Ausstellung ihren Namen gibt. In dem Video steht das verfallene Gerippe einer verlassenen Hütte im Zentrum einer verwirrenden, morbide-grotesken Fragmentage, die sich um den Versuch eines vermummten Protagonisten spinnt, die in einer schier endlosen schneebedeckten Einöde ruhenden Ruine zu erkunden. In der unheimlichen Atmosphäre begegnet er oder begegnet er nicht Figuren, geichtslosen Personen, die – Bilder aus der Vergangenheit? – zur gedämpften Salonmusik eines Pianos Lockenwickler in ihre grauen, strohigen Haare drehen und ihre halbverwesten Gliedmaßen in rotem Wasser baden...

Filmische und musikalische Elemente nehmen in Sigurđur Guđjónssons athmosphärischem Werk den gleichen Stellenwert ein, Ton, Bild und Schnitt sieht der junge isländische Künstler als gleichberechtigte kompositorische Mittel auf seiner Suche nach einer weniger intellektuell als vielmehr physisch und emotional erfahrbaren Abgründigkeit, dem im Freud’schen Sinne Unheimlichen. Die mystische, quasi-spirituelle Grundstimmung seiner Arbeiten reflektiert Seelenzustände auf einer universell erfahrbaren Ebene, die, älter als die Sprache selbst, in Worten nicht fassbar und rational nicht zu ergründendem Verstand die Grenze zur Empfindung aufweisen.

 

        
host, 2004, DVD, 45 min

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